Návod na hru Scrabble

Deskovou hru Scrabble jsem zaregistroval již dávno, jen mne nijak neoslovila. Zaregistroval jsem vítězství Jaromíra Nohavici v roce 1997 na mistrovství republiky a to bylo asi tak vše.

Když jsme hru potkali v obchodě, její cena nás vždy odradila od bližšího zájmu.

Vše se změnilo na naší dovolené. Kamarádi vyndali z batohu ručně dělanou hru, která nás - hlavně mou drahou polovičku - chytla. Shodou okolností jsme po dovolené dostali slevový kupón do oddělení hraček a rozhodnutí bylo tady. Pro lepší manipulovatelnost jsme si pořídili hru v cestovním provedení.

Cestovní Scrabble se skládá z pevného plastového kufříku, ve kterém jsou uloženy hrací kameny s písmeny, stojánky na kameny, plátěný sáček a plastická herní deska s malými boxy, do kterých hrací kameny zaklapáváte, aby vám písmena při cestě nevypadávala. Jištěny jsou i stojánky na kameny, neopomenulo se ani jejich číselné značení. Rozehranou hru můžete kdykoli přerušit, kameny v malých uzavřených stojáncích uložit pod hrací desku a tu pak celou složit.

Cestovní Scrabble

Jediná věc, která hře chybí, je návod. Občas jsme potřebovali upřesnit pravidla, nebo zjistit možnost použití daného slova a neměli kam nahlédnout. Prvním nápadem bylo, že na internetu určitě návod najdu a vytisknu si ho. Bohužel, návod jaký známe ve stolní variantě hry, není k dispozici.

Nakonec jsem se rozhodl vytvořit si "návod" sám, a to z informací, které jsou dostupné na webu. Vodítkem mi byl web České asociace Scrabble (http://scrabble.hrejsi.cz) a web Klubu deskových her Paluba (www.paluba.cz). Použil jsem i pár podrobností z velkého návodu přiloženého ke stolní variantě hry.

Jelikož jsem chtěl použít všechny jednoduše dostupné informace, vytvořil jsem návody dva - jeden cestovní, obsahující jen základní popisy povolených slov a tabulky dvou a třípísmenných výrazů a velký, ve kterém jsem použil soupis povolených slov a výkladový slovník dvou a třípísmenných výrazů.

Pokud by Vám vznikl podobný problém, využijte tyto návody ke své potřebě.

 

Pro zajímavost přikládám historii vzniku hry Scrabble:

V roce 1931 se město Poughkeepsie ve státě New York nacházelo v právě tak neradostné situaci jako celý zbytek Ameriky: na samém dně hospodářské krize. Nikdo si nebyl jist svou prací a každý musel nasadit veškeré své schopnosti do každodenního boje o přežití. Tak se také stalo, že když přišel o práci místní architekt Alfred Mosher Butts, rozhodl se rozvinout svou zálibu v hrách a v jazyku.

Klidný Butts, jenž stále nosil brýle, neměl v lásce hry s kostkou. Vždyť v nich šlo jen o štěstí. Na druhé straně byl názoru, že všechny čistě strategické hry, třeba šachy, jsou pro běžného člověka příliš složité. A tak vymyslel hru, jež stála z poloviny na štěstí a z poloviny na schopnostech. Koncem roku 1931 měl hotovou základní myšlenku a název: Lexico.

Lexico se hrálo bez desky. Hráči získávali body podle délky slova, které vytvořili. Další body se daly získat za písmena označená jako "minor honors" (malé cti): B, F, H, M, P, V, W a Y. Ještě vyšší odměna byla vypsána na využití "major honors" (velkých ctí): J, K, Q, X a Z. Butts pečlivě prošel titulní stránku New York Times, aby mohl stanovit četnost a bodové ohodnocení jednotlivých písmen abecedy.

V roce 1933 byla odmítnuta Buttsova žádost o patent na Lexico. Také od dvou významných výrobců her, Parker Brothers a Milton Bradley, se mu dostalo pouze zdvořilého odmítnutí. Butts se tím ovšem nenechal odradit. Během následujících pěti let jednoduše sám vyrobil skoro 200 her, které prodával i rozdával svým přátelům. Pak už to ale s Lexikem dále nešlo. Komerční úspěch tato hra nikdy nezaznamenala.

Rok 1938 znamenal průlom ve vývoji hry. Buttsova obliba křížovek ho přivedla na myšlenku, propojit písmena s hrací deskou, na které by se slova dala skládat podobně jako v křížovkách. Z Lexika se stalo "New Anagrams", "Alph", "Criss-Cross" a nakonec "Criss-Crosswords". První hry byly nakresleny doma na Buttsově rýsovacím prkně, reprodukovány a nalepeny na skládací šachovnice. Písmenka maloval Butts ručně na malé dřevěné čtverečky. Pravidla stále ještě vypadala jinak než dnes, například první slovo se pokládalo do levého horního rohu hracího plánu. Mnohé původní vlastnosti Buttsovy hry však zůstaly zachovány. Deska měla už tenkrát rozměr 15x15 palců; také písmen bylo 7 a ukládala se do malého zásobníku. Ani způsob skládání slov a hodnoty písmen už se od roku 1938 nezměnily.

Bohužel narazil Criss-Crosswords na stejné překážky jako předtím Lexico. Patentní úřad Buttse odmítnul a podobně se zachovali také výrobci her. Bylo to rozhodnutí, kterého ještě měli litovat!

Butts chvíli myslel na to, že se sám pustí do výroby. Ale uvědomoval si, že není podnikatelský typ, a stal se raději zase architektem. Ke své hře se vrátil až v roce 1948, po skončení druhé světové války. Tehdy se daly věci do pohybu díky osobě Jamese Brunota, Buttsova přítele a majitele jedné z prvních sad Criss-Crosswords. Brunotovi byli hrou nadšeni a usoudili, že by měla být zhodnocena na trhu. Co však bylo ještě důležitější, James Brunot měl čas a zájem, postarat se o její obchodní úspěch. Oba přátelé uzavřeli dohodu. Za to, že dovolil Brunotovi hru vyrábět a prodávat, měl Butts za každý prodaný kus obdržet licenční poplatek.

A Brunotovi došli k názoru, že hře chybí ještě poslední úpravy. Uspořádali nově prémiová pole, zjednodušili příliš dlouhá pravidla a přemýšleli o novém jméně. Sepsali žádost o patent, která byla 1. prosince 1948 přijata. Nedlouho na to pak došlo k té nanejvýš důležité změně jména. Po dlouhém hledání bylo rozhodnuto pro "Scrabble", které mohlo být 16. prosince zaregistrováno jako ochranná známka. Moderní Scrabble spatřil konečně světlo světa.

Celý článek od pana Dana Zemana naleznete zde:

http://www.hrejsi.cz/scrabble/historie.htm

Vytisknout stránku Vytisknout stránku17. 1. 2009, 14:32, zobrazeno 20389x, dnes 0x
3.5 4Hodnocení