Čtěte prosím!
Vážení přátelé - vytvořil jsem tuto stránku proto, abych co nejvíce lidem zpřístupnil vyjádření dopravní policie k řešení "komplikované" dopravní situace na kruhových objezdech nad dálnicí v Ostravě.
Po několika měsících od vytvoření této stránky se zde sešlo mnoho komentářů. Musím ale říct, že jsem z některých z nich čím dál tím více rozladěn. Nerozumím, proč neustále někteří z Vás zpochybňují vyjádření dopravní policice a hledají své řešení. Když dojde k dopravní nehodě, vždy jej bude vyšetřovat právě ta policie, která k tomuto níže vyjádřila zcela jasné stanovisko.
Ať je tedy Váš názor jakýkoli, platí jednoznačné pravidlo - pokud chcete při jízdě po kruhovém objezdu z něj vyjet, musíte změnit jízdní pruh - to již samo o sobě znamená dát přednost vozidlu jedoucímu ve vedlejším pruhu. Žádná dopravní značka, ani jiný předpis Vám neumožňuje omezit či ohrozit vozidlo jedoucí ve vedlejším pruhu. Pokud najíždíte na kruhový objezd, musíte dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu. AMEN.
Denně se na silnicích setkávám s arogancí řidičů, jejich bezohledností a neochotou dodržovat jakékoli předpisy. Myslím, že to nádherně odráží stav naší společnosti. Doufám, že se se žádným z těchto typů řidičů nepotkám blíže.
Prosinec 2012
Chci Vás upozornit ma zajímavou dopravní situaci, která vznikla propojením dálnice D47 a Rudné ulice v Ostravě. Propojení bylo provedeno velkým kruhovým objezdem (dálnice je shora dolů, Rudná napříč).
Při nájezdu na kruhový objezd ze silnice Rudná míjíte značku "dej přednost v jízdě" a "kruhový objezd". Připojovací pruh je ale zároveň průběžný pro sjezd z kruhového objezdu. Pro názornost přikládám fotografii detailu s označením nájezdu z Rudné a sjezdu na dálnici.
Vzniká tady vážný problém, kdy řidiči jedoucí po kruhovém objezdu vyjíždějí na dálnici a řidiči kteří jen projíždějí z nájezdu na výjezd neví, kdo má komu dávat přednost.
Má drahá polovička proto poptala odborníka (p. Rakus, Besip) a zde máte jejich komunikaci:
Dobrý den, pane Rakusi,
reaguji na Vaše dnešní vystoupení v Dobrém ránu ČT.
Zmínil jste dotaz na jízdu po kruhovém objezdu, ale nemohla jsem sledovat celý pořad a ráda bych znala Vaši odpověď na dopravní situace na „novém" kruhovém objezdu propojujícím Rudnou ulici a dálnici D47 v Ostravě.
Kruhový objezd je na nájezdu opatřen značkou „dej přednost" a současně nájezdní pruh přímo probíhá do prvního výjezdu. Jelikož se jedná o nestandardní typ kruhového objezdu a různí řidiči zde reagují opravdu různě, ptám se na odborný názor:
- vjíždí-li vozidlo z nájezdu a ihned prvním výjezdem opouští kruhový objezd (jede tudíž v průběžném pruhu, ale při nájezdu míjí značku „dej přednost") dává nebo nedává přednost vozidlu jedoucímu po kruhovém objezdu a dávajícímu znamení, že má v úmyslu opustit kruhový objezd stejným výjezdem?
Odpověď:
Pěkný den, po konzultaci s pracovníky dopravní policie je zřejmé následující stanovisko:
při Vámi popisované konkrétní dopravní situaci je třeba rozlišit, zda řidič hodlá použít kruhový objezd, či využít jízdního pruhu pro nejbližší výjezd. V případě, že chce použít kruhový objezd, platí pro něj dopravní značky P4-Dej přednost v jízdě! a C1-Kruhový objezd. Řidič tedy musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím po kruhovém objezdu. Jestliže kruhový objezd nebude používán a vozidlo pokračuje po komunikaci určené pro nejbližší výjezd, jedná se o tzv. Jízdu v jízdních průzích, tzn., že přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; ...
Pavel RAKUS
Ale pozor! I kdyby tento názor byl pro dopravní policii závazný, stejně Vám doporučím, buďte na tomto objezdu maximálně ostražití. Málokdo z řidičů ví jak se v této situaci chovat a v sázce je hlavně Vaše zdraví a vůz. Buďte opatrní!!!
Frodo
11. 1. 2012
Jelikož se pod tímto článkem rozpoutala "zuřivá" diskuze, oslovil jsem osoby - či spíše instituce z nejpovolanějších - Policejní prezidium České republiky - ředitelství služby dopravní policie. Velice rychle mi odpověděli (viz příloha), že dotaz předávají na na Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje. Po necelém týdnu přišla odpověď (originální dokument), která snad už bude ta jediná správná - a bodejť by ne - pokud se totiž nabouráte na tomto objezdu, budou Vás vyšetřovat právě Ti, kteří tuto situaci vysvětlili:
Po prostudování předložené žádosti naše součást zaujala následující stanovisko:
Předmětná okružní křižovatka (další okružní křižovatka je na MÚK D 1 x ul. Místecká (prodloužená) x ul. Slovenská) je součástí mimoúrovňového křížení dálnice D 1 a silnice č. I/11 ul. Rudná v Ostravě. Jedná se o velkou pětiramennou okružní křižovatku se dvěma průběžnými jízdními pruhy na okružním pásu. Mezi každou vjezdovou a výjezdovou větví předmětné křižovatky je vložena další spojovací větev, která je součásti okružní křižovatky a slouží k plynulému připojení a odbočení mezi sousedními větvemi křižovatky. Tato větev (jízdní pruh) je oddělena od okružního jízdního pásu vodorovným dopravním značením č. V 2b „Podélná čára přerušovaná“, která slouží k oddělení jízdních pruhů v prostoru křižovatky.
Z hlediska zákona o silničním provozu se jedná o jízdu křižovatkou dle § 22 odst.5 ajízdu v jízdních pruzích dle § 12 odst. 5 výše uvedeného zákona.
V § 22 odst. 5 zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu je uvedeno, že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě !“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj dej přednost v jízdě“ musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovaném útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
V § 12 odst. 5 zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu je uvedeno, že přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí, přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.
Po provedené analýze dopravní situace a ustanovení zákona o silničním provozu je možné konstatovat, že rozhodujícím kritériem při určení, který z řidičů „má přednost v jízdě“ je vzájemná poloha vozidel v celkové dopravní situaci tj. zda se vozidlo nachází v příslušném průběžném jízdním pruhu na okružním jízdním pásu nebo na jízdním pruhu spojovací větve nebo zda vjíždí z vjezdové větve přímo na okružní jízdní pás. (Pomocným vodítkem je vodorovné dopravní značení. Vodorovné dopravní značení č. V 2b „Podélná čára přerušovaná“, smí řidič přejíždět při dodržení příslušných ustanovení vyplývajících z obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích dle § 18 písm. b) vyhl. č. 30/2001 Sb., v platném znění.).
Ze vzájemné polohy vozidel je možné usuzovat, že řidič vozidla nacházející se na jízdním pruhu okružního pásu a přejíždí na spojovací větev (mění jízdní pruh) nesmí ohrozit a omezit řidiče vozidla jedoucího po spojovací větvi v souladu s § 12 odst. 5 zákona o silničním provozu (obě vozidla se nacházejí v jízdních pruzích, které jsou odděleny podélnou čárou přerušovanou). Naopak, jestliže vozidlo vjíždí z vjezdového ramene křižovatky na okružní pás, musí dát řidič tohoto vozidla přednost v jízdě řidiči vozidla, které se nachází na okružním jízdním pásu. Možných variant může vzniknout několik. Jedná se vlastně o tzv. průpletový úsek.
Kolizní situace vznikají na tzv. krátkém průpletu, kde je málo prostoru pro vzájemné zařazování vozidel do jízdních pruhů. Na tuto situaci byl upozorněn majetkový správce této pozemní komunikace a také v dané věci proběhlo jednání s návrhem změny organizace dopravy (snížení dovolené rychlosti na okružním pásu a úprava vodorovného dopravního značení). V současné době bude v rámci opravy „svinovských mostů“ (most na sil. č. II/479 v Ostravě Svinově) předmětná křižovatka součástí objízdné trasy a proto zde bude organizace dopravy upravena přechodným dopravním značením (zamezení užití krátkých průpletů).
Takže moc děkuji za jasné a snad už nediskutovatelné stanovisko.
Poprosím všechny, kteří se dočetli až sem, aby předali tyto informace všem okolo, v dopravních předpisech ani v autoškole se k tomuto tématu nic nedozví. Když tak pošlete odkaz na tuto stránku všem kamarádům a známým.
Šťastnou cestu všem!
8. března 2012 Řešení situace???
Diskuze pod tímto článkem se rozběhla a přiznám se, že mne moc netěší. Tolik rozporuplných názorů a pohledů (včetně učitelů autoškol, kteří ignorují názor dopravních policistů), jsem nečekal. Jednoznačné je to, že pokud se značení tohoto místa nezmění, nezmění se ani chování řidičů. Oslovil jsem proto znovu dopravní policii v Ostravě s dotazem, jestli se se situací nedá něco dělat. Níže naleznete odpověď:
Dobrý den, na vaší otázku je možné odpovědět, že řešením je změna organizace dopravy na této křižovatce, která spočívá v odstranění tzv. spojovacích větví, a tím pádem napojení vjezdových větví přímo na okružní pás (spojovací větve by byly označeny dopravním stínem a tudiž by řidiči na ně nesměli vjíždět). Tímto řešením by již přestala polemika o tzv. jízdě v jízdních pruzích. Řidič by při nájezdu na okružní pás dával přednost v jízdě řidičům jedoucím po okružním pásu.
Změnu může provést majitel této komunikace, kterým je Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Ke stavebnímu řešení předmětné křižovatky je také nutné dodat, že dokumentace podle které byla stavěna, musela odpovídat tehdy platné technické legislativě a ověřena ve stavebním řízení.
S pozdravem
kpt. Ing. Vladimír Kovařčík
Pokusím se na tuto diskuzi upozornit i výše zmíněné Ředitelství silnic a dálnic ČR. Uvidíme jestli se k tomuto vyjádří...
22.3. 2012
Kamarád Ivan si pohrál s původní satelitní fotografií a "zinscenoval" možnou situaci dvou svatebních kolon potkajících se na nájezdu. Je to sice málo pravděpodobné - leč možné. To by byl masakr!!!
Díky Ivane, pěkné....
srpen 2012
Pokud jste z Ostravy a okolí, tak určitě víte, že v minulých dnech došlo ke změně dopravy na opravovaných Svinovských mostech.
Zároveň s touto úpravou byla změněna i situace na výše popisovaném kruhovém objezdu. Osobně jsem zatím měl možnost najíždět na něj pouze z dálnice směrem od Bohumína.
Nová úprava řazení je nyní jedinečná a přehledná - už na nájezdu na kruháč byly vytvořeny dva najížděcí pruhy (místa je zde dost).
- Levý pruh je na vjezdu do kruhového objezdu označen značkou STOP a KRUHOVÝ OBJEZD. Takže jednoznačně má přednost vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu.
- Pravý pruh je plynule naveden do odbočovacího pruhu a vyveden na nájez na Rudnou.
- Pokud chcete jet na nájezd z kruhového objezdu na Rudnou směr Poruba / Opava, najíždíte na výjezd "novým" levým pruhem, který je dále před vjezdem na Rudnou sveden do pravého pruhu.
Je to jednoduché, jednoznačné a ideální. Abych se přiznal, byl bych nejraději, kdyby tak byly vyřešeny všechny nájezdy. Bylo by po problémech!!!
P.S.
Po ukončení oprav byl kruhový objezd uveden do původního - notně zmatečného - stavu. Škoda, podle mne to bylo ideální řešení celé situace...
Září 2019
Nově otevřená diskuze na www.svetmobilne.cz - i po deseti letech je to stále aktuální.
Ale je pravda, že skrz tento "kruháč" projíždím pravidelně a málo kdy se setkám s problémem. Kéž by to tak vydrželo.
Přidat komentář
Komentáře (88)
29. listopad 2010
8. prosinec 2010
Jediná rada je být maximálne obezřetný a připravit se na komplikace. více (20. leden 2011)
20. leden 2011
kruháči tak, jak jsem viděl v Anglii, tak by se nám jezdilo mnohem... krásněji. A v čem že je ten fígl?
No řidič který vjede na rondel a bude ho opouštět na prvním výjezdu tak pojede v pravém jízdním pruhu, řidič který bude vyjíždět až na některém dalším výjezdu, tak se zařadí hned do některého levého jízdního pruhu na rondelu. No ale je ta podmínka umožnění druhému vjet do jiného pruhu i za cenu toho že zpomalím. A věřte nebo ne, funguje to.
Asi tímto chci po někom moc, ale stále věřím že na světě je těch slušnějších lidí více.
více
Nikdo nemá čas, staví se do levých odbočovacích pruhů a na zelenou s protáčejícícmi se gumami vyrážejí do rovna, pokud mu někdo na semaforu zavazí, vjede se na chodník a zařadí před něj! Proč se plížit... v pomalujedoucí koloně, když jí můžu předjet ve stoupání a zatáčce! To že riskují své životy je jejich věc, ale ať to toho sakra netahají druhé!!!!
No nic, bohužel na silnice musím, a arogantních debilů potkávám čím dál tím více. Co nadělám? Nic... více (26. leden 2011)
26. leden 2011
A proto znovu opakuji - buďte na tomto typu kruhového objezdu velice obezřetní - stačí potkat jediného sebevědomého a dostatečně bezohledného řidiče a může vše skončit tragicky...
Šťastnou cestu všem!!! (14. duben 2011)
10. duben 2011
2. květen 2011
12. květen 2011
21. říjen 2011
Pokud tedy přijíždíte ke kruhovému objezdu a budete učastníkem dopravní nehody tedy kolize vozidel které se střetnou v "JAKOBY" průběžném směru s tím, že do tohoto pruhu vjede vozidlo které sjíždí z kruhového objezdu budete vždy tvrdit, že jste jen chtěl projet v jízdním pruhu i když... budete mít zapnutý blinkr do leva. Títo je podle vás na vině řidič sjíždějící z kruháče. Protože zapnutý blinkr neznamená úmysl vykonat manévr, jste jaksi vždy ten který nehodu nezavinil.
Podle mne je odborník zcela mimo,dej přednost je prostě dej přednost a ne jen když odbočuješ ! Nehledě na to že i tento jízdní pruh je součástí kruhového objezdu a pokud tedy "VJÍŽDÍM" na kruháč a mám ta značku Dej přednost dávám prostě přednost. Děkuji za pozornost. více
24. listopad 2011
24. listopad 2011
Všem hezký víkend a hodně KM bez nehod dejte na sebe pozor ! více
Pokud by ti inteligenti, kteří tuto křižovatku navrhovali, udělali při výjezdu z kruháče dva pruhy (a že tam místo je!), mohla by se tato diskuze okamžitě ukončit. V tom případě bych při míjení kruháče jel ve svém pruhu bez omezení, a vyjíždějící z kruháce by vyjel levým - svým - pruhem. Pokud na kruháč vjíždím - to znamená vyjíždím ze svého "průběžného" pruhu, dávám přednost na kruháč vždy!
A zase opakuji - nikdo si není na tomto kruhovém objezdu jistý a jen arogantní pitomci můžou tvrdit, že jen oni mají pravdu. A zase jsme u tolerance. Když bych to shrnul celé dohromady - stav chování řidičů na silnici je obrazem stavu našeho národa: arogance, agresivita...
Přeji všem hodně štěstí a dobrou cestu! více (25. listopad 2011)
25. listopad 2011
Díky za příspěvek a zase se někdy zastavte! (29. listopad 2011)
29. listopad 2011
P.S.
Pan Rakus psal: "...po konzultaci s pracovníky dopravní policie ... Takže bych se na něj nezlobil. Ať to je jak chce, jde vidět, že názorů je spousta a nikdo neví. co je správné... (5. prosinec 2011)
5. prosinec 2011
Předpokládám že jste to také vy kdo odpovídal na můj předchozí příspěvek. Mám na vás dotaz na platnost dopravních značek. Kdy je platná dopravní značka, tedy např padesátka 50 Km (Zde si doložte jakoukoli hodnotu) je platná metr za značkou deset metrů a nebo kilometr ? To samé u zákazu stání či zastavení odkud platí... vůči místu kde je umístěna ? Zodpovězte si tuto otázku a pak můžeme pokračovat.
Podle mne značka platí od místa umístění, tedy za značkou, na dotaz který tady zazněl kde mám dát přednost " přednost tedy máte dávat už od místa umístění značky" . A to že jedete v nějakém pruhu je podle mne nepodstatné, prostě a dobře značka mi říká " Dej přednost ! Kruhový objezd ".
(§ 22 zákona č. 361/2000 Sb.)
(5) Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
Na tvrzení, že jste minutím značky Kruhový objezd na kruhovém objezdu a tudíž máte vlastně přednost, je zcela mylný výklad neboť řidič který se vám cpe do pruhu neminul značku dej přednost narozdíl od vás který na kruháč vjíždíte!
Pokud tedy registrujete značky a chcete se jimi řídi tak Vás prosím aby jste se řídil všemi značkami ne jen těmi které se vám hodí !
Hodně Km bez nehod JardaS
Ještě trochu odbočím
Už se vám stalo, že při jízdě na dálnici se vám před auto z připojovacího pruhu cpe jiné a zcela bez skrupulí vás nejen omezí ale ohrozí to totiž to samé tito řidči zcela vypustili z hlavy značku dej přednost která je umístěna na začátku těchto pruhů .
Zcela podporuji německou variantu kdy je před v průběhu a kus za ukončením připojovacího pruhu, mezi pravým a levým pruhem na dálnici plná čára a nesmí se přejíždět ! Tím se zabrání střetům vozidel mezi pruhy kteří se snaží galatně uhýbat těm z připojovacího pruhu a následně je jasné kdo je viníkem nehody když se střetnou vozidla v pravém a připojovacím pruhu ( Dlužno dodat obecně řečeno) . více
"Na tvrzení, že jste minutím značky Kruhový objezd na kruhovém objezdu a tudíž máte vlastně přednost, je zcela mylný výklad.."
V tomto případě minutí značky kruhový objezd neznamená, že jsme na kruhovém objezdu. Značka dej přednost pro mne platí pouze v případě, že na něj chci vjet! A já nechci!... Chci jej "tečnou" minout ve svém pruhu a na kruháč vůbec nevjet. Svůj pruh neopouštím a nemíjím žádnou jinou, byť vodorovnou značku - třeba plnou či přerušovanou čáru, určující mi místo, kde už jsem - či nejsem - na kruhovém objezdu!
Podívejte se ještě jednou na fotografii ve článku a na naznačení situace průjezdu...
A když zareaguji na Váš poslední odstavec - máte plnou pravdu, o tom není žádná diskuze - ALE - představte si, že ten "najíždecí" pruh bude pokračovat a znovu odbočí vpravo z dálnice. Řidič po nájezdu jednoucí, se na dálnici nechce vůbec zařadit, pouze s ní chvíli jede souběžně a pak odbočuje vpravo. Má pak dávat přednost vozidlům, které chtějí z dálnice sjet sjezdem v pravo? Nemusí, protože jede ve svém pruhu. Jak říká pan Rakus - platí zde pravidlo jízdy v pruzích.
Takže - pokud v našem sporném případě - nechci na kruháč vjet, ale jej jenom minout, řídím se pravidlem jízdy v pruzích a řidič jedoucí po kruhovém objezdu mi musí dát přednost - ve chvíli kdy chce změnit pruh a vyjet z kruháče. Pokud já chci vjet na kruháč, musím dát přednost tomu, kdo je na kruhovém objezdu. více (18. prosinec 2011)
15. prosinec 2011
Mimochodem zajímavých
Jsem rád, že jsem na tuto diskusi narazil, protože si budu dávat o to větší pozor při průjezdu tohoto místa.
Po kruháči jezdím tak, jako že nemám přednost nikdy. To je snad jediné řešení. Ohleduplnost. (20. prosinec 2011)
19. prosinec 2011
Ale je pravda, že když občas zabrousím na nějaké zpravodajské servery a podívám se na diskuze pod články, je mi kolikrát na zvracení... Lidé jsou arogantní, sprostí, sebestřední... Mám pocit, že tam píše dokola několik stejných "tupců", kteří se rádi poslouchají.
A tak se podobných diskuzí neúčastním. Tady je to zatím v pohodě,... a kdyby byl někdo "nevhodný", tak ho smažu. A s gustem!!!
Držte se všichni a dejte na sebe v tom novém roce 2012 pozor! více (20. prosinec 2011)
19. prosinec 2011
27. prosinec 2011
Vysvětlení pana Rakuse mi připadá jako logické, ale bohužel k zabezpečení jeho dodržování nebyla provedena... dostatečná opatření, a zcela souhlasím s tím, že matoucí je umístění klasické kombinace značek "Dej přednost v jízdě" a "Kruhový objezd" před dotekem vnějšího pruhu ze dvou pruhů objezdu a tečujícího pruhu. Vzhledem k tomu, že modelová situace není uvedena v žádné učebnici pro autoškoly jako testová otázka, nebo explicitně uvedena jinde v textu, zavdává v konkrétní okamžik konkrétními řidiči příliš dlouhý čas k zamyšlení, aby se prokopal k tomu, že se jedná o souběžnou jízdu v pruzích. Nelze pominout, ani to, že mnoho hovad na silnících, a není to jen ve vozech v ceně 1 Mega a výše, nepoužívá při změně pruhu ukazatel směru! Je to jeden z mnoha dopravních přestupků, které jsou pro policii nejspíše zcela nepostižitelné. Ale to jsem odbočil.
Otázkou je, kdo má kde tlačit aby tato konkrétní dopravně architektonická situace byla v nějakých předpisech uvedena, event. někdo kompetentní vymyslel a osadil vhodnější značení.
A také jestli může podat oficiální vyjádření PČR, ŘSD, MinDop. nebo kdo... ? více
Byl jsem také zvědavý, jak se k tomu staví policie, proto jsem poslal žádost o vyjádření na místní dopravní oddělení v Ostravě a na ministerstvo vnitra. Až - nebo spíš - pokud - se někd z nich ozve, rád to tu zveřejním. (27. prosinec 2011)
27. prosinec 2011
iho_cardiocz (at) seznam.cz
možná, že se zanedlouho ukáže, kdo má pravdu. Od 13.1.2012 se v Ostravě zavírá část Svinovských mostů, které jsou hlavní dopravní tepnou mezi částí Poruba a centrem Ostravy. Takže všech jánevímkolik desítek tisíc aut, které denně projížděly zmíněnou cestou, nyní jejich podstatná část pojede přes místo, které je tady řešeno. Samozřejmě taky i přes obdobné místo o pár kilometrů... dál. Takže nám držte palce, ať to ve zdraví přežijeme. A když dojde ke kolizi tak ať to jsou jen plechy. více
15. leden 2012
la.novotny (at) seznam.cz
16. leden 2012