Na modelářský stůl si z kitníku vytahuji nejstarší modely, které mám. Začínám hledat na webu zkušenosti a potřehy ze stavby. Výsledek není zrovna lichotivý. Sochařská práce - model se spoustou nepřesností a chyb...

Začtu se do popisu stavby na modelfóru a po pár stranách to taději zavřu. Scházejí se tam lidé, kteří mají k těmto strojům blízko, mají je nakoukané a chtějí, aby výsledek co nejvíce odpovídal reálu. Jsou až dogmatičtí a to mi nesedí.
Chvíli zvažuji, zda se do takové rasoviny pustit. Nakonec se uklidním a opakuji si, že stavím proto, abych si odpočinul, vyčistil si hlavu a dobře se stavbou bavil. Nemám nastudovaný dostatek podkladů, nemám čas  ani chuť se jim do hloubky věnovat. Nestavím na výstavu, nechci dokonalou věrnost originálu. Nakonec to bude stejně je viset v mém pokoji na stěně a uvidím to jen já a pár nejbližších. No a pak samozřejmě vy, co jste na mé stránky narazili...

su-25-k-a-su-25-ubk.jpg

Dlouho uvažuji, zda k modelům dokoupit nějaké doplňky - nakonec neodolám a u Eduarda hážu do košíku lepty a rezinové pylony. Uvidíme, jak to model změní a doplní.

A tak se bez dlouhého čekání vrhám na oba modely najednou. Plánuji si, že budu dělat vše paralelně vedle sebe. Po pár hodinách práce zjišťuji, že se tím ochuzuji o možnou opravu chyb a nepřesností - mnoho věcí zjistím až časem, ale to už mám chybu většinou na obou modelech... Chtěl jsem to dělat souběžně hlavně kvůli barvám, ale ani to není stejné. Při hledání barev zjišťuji, že podklady se pro verzi K a UBK zásadně liší.

Jednou z nectností těchto modelů je prakticky úplná absence spojovacích čepů - tedy výstupků, které zapadnou do otvorů v protějším dílu - díky nim spoj nejen lépe drží, ale hlavně by mělo dojít k přesnému spojení dílů. Tady musím hádat, kde díl přesně patří a působí to problémy v dalších krocích. A ani plánky k tomu nenapomáhají - spíše naopak. Třeba podvozkové šachty v gondolách se v plánku mají nalepit do trupu dříve, než samotná gondola. Tedy u "Káčka". Když pak následně slepíte oba díly motorové gondoly k sobě a chcete je připevnit k trupu, nejde to. Šachta totiž patří až do gondoly a dodatečně ji tam nezasunete. Nezbývá mi tak nic jiného, než šachtu z trupu vytrhnout, rozdělit ji na dvě poloviny a následně vlepit do motorové gondoly. Teprve pak lze gondolu připevnit k trupu. A zase jen podle oka, čepy chybí.

kokpit.jpg

Na kokpitu jsem si také naběhl. Prvně jsem obrousil přístroje na bočních dolních panelech a pak je přilepil do kokpitu. Jen podle oka a jemných drážek v podlaze. Pak jsem složený kokpit - bez sedaček - nalakoval . Sedačky jsem lakoval zvlášť a to proto, že jsem chtěl použít barvené lepty, které nechcete přelakovat. Navíc se některé lepí na boky sedaček, kde se po slepení sedačky mezi boční panely už nedá dostat. Logika to byla na první pohled správná, ale následná stvaba to popřela. Když jsem vlepil kokpit do trupu (UBK) a chtěl do něj přilepit boční panely z leptů, šlo to jen vepředu. Zadní sedačka už lepty nemá a musíte použít původní boční panely, které jsou ale široké a při jejich vlepení si zakryjete půlku dolních bočních panelů. Vyřešilo by to přilepení dolních panelů těsně k sedačce a zbroušení horních panelů.

kokpit-2.jpg

Trup se k sobě lepí opět bez čepů. Pozor na umístění přední podvozkové šachty, opět se není podle čeho řídit, snad jen tím, že musí být přesně uprostřed, tedy ji musíte vlepit do jedné půlky a musí jí přesně půl zbýt do druhé části trupu. Jo a pokud chcete, aby model následně stál i na předním kole, nezapomeňte na zátěž v čumáku. Místa je tam dost.

opravit-ryti.jpg

Můžete se snažit jak chcete, rytí na sebe prostě pasovat nebude...

tmeleni.jpg

A tak musí přijít na řadu jeho zatmelení a nové přerytí.

prvni-surf.jpg

Po kompletaci motorových gondol, křídel, směrovek a výškovek je potřeba díly opět přetmelit a brousit. Ani potom to nevypadá ideálně a tak pro jistotu nanáším na celé modely jednu vrstvu surfu 1000 a znovu tmelím. A znovu brousím. Čekal jsem to, tak mne to neudivuje ani neštve :)

su-25-1.jpg

Po přetmelení a přebroušení jsem musel doplnit rytí a když už jsem byl v tom, rozhodl jsem se celý model přerýt a pak dle plánku jen od ruky doplnit nýtování. Následovalo nalepení pylonů - tady jsem zase udělal unáhlenost (čti "chybu") - zakoupené pylony z brasinu od Eduarda určené pro verzi K jsem nalepil na UBK. Je to porvé, co jsem s brasinem pracoval a nechtěl bych skládat celý model z tohoto materiálu. Každopádně pylony nemají žádné čepy, podle kterých by je šlo snadno a přesně nalepit na místo, kam patří. Nakonec jsem se snažil k nim přiložit originílní kusy, ale ani to mi moc nepomohlo. Tak jsem je nalepil jen od oka. Když už nestavím konkrétní model, ale jen nějakou napodobeninu SU-25, tak se s tím nebudu trápit.

Dalším krokem bylo použití leptů, opět od Eduarda. Dlouho jsem přemýšlel nad tím, kdy umístit ty nejjemnější anténky. Normálně bych je lepil až po laku, ale když jsem to jen na jedné zkoušel, přišel jsem na to, že díly jsou pro mne už tak malé, že je skoro nedokážu správně umístit, a lepit je až na lak by znamenalo jej celý sprasit lepidlem. Nakonec jsem se rozhodl je nalepit inhed a pak si dát velkého majzla, abych je při lakováni a washi neulámal. A víte co? Ulámal jsem je podstatně dříve...

su-25-2.jpg

Jako velký zádrhel jsem pociťoval velmi nepřesný návod na sestavení hlavních podvozkových noh. Standardně bych podvozky udělal zvlášť a po finálním laku bych je do gondol vložil. Ale já ani za nic nemohl zjisti, jak jednotlive vzpěry a hydraulika k sobě patří. Začal jsem na sucho vše zkoušet přímo v gondolách, ale díly mi k sobě vůbec neseděly, byly větší, než aby se mi do gondol vůbec vešly a plánek to v žádném případě neulehčoval.

Navíc jsem se potrápil i s lepty krytu podvozku. Prostě mi to asi poslední dobou nějak špatně bere hlava nebo co... V leptech je jen jeden díl krytů ze třech a nějakou dobu mi trvalo, než jsem pochopil, jak jej zohýbat a sestavit.. Ve stavebnici je ale jen jeden díl krytů podvozku a to v celku, který je nutno rozřezat. Původně jsem jen z celkového dílu vyřezal ten díl, který jsem měl nahradit leptem, následně jsem ale při zkoušení na sucho zjistil, že původní díl je špatně tvarovaný a nedá se vůbec nasadit. A tak jsem jej musel rozdělit na samostatné díly, ty zmenšit, dobrousit a až pak slepit dohromady. Výsledkem bylo to, že jsem vše sestavil dopředu, včetně hlavních podvozkových noh, u kterých mi zbyly díly, které jsem rovnou vyhodil do koše... Na to jsem něměl nervy ani hlavu. Prostě tam nebudou.

su-25-3.jpg

Tak teď další vrstvu surfu, kontrola pak hurá na lak!

prehasing.jpg

Po další vrstvě surfu jsem černou barvou stříkl linky po panelech a a krytech a pak nanesl zespodu první vrstvu modré barvy.

kamo.jpg

U kamufláže jsem se snažil o co největší věrnost odstínů, ale nakonec přišlo na řadu míchání odstínů podle oka. Bylo to vlastně poprvé, co jsem něco takového dělal. Nechtěl jsem, aby letadlo bylo moc tmavé, hledal jsem spíše jemnější barevné odstíny, které by dělaly dojem vyšisování od sluníčka.

leskly-las-su-25.jpg

A tady už jsou obě Sůčka po dvou vrstvách lesklého laku.

452ee78d-2c04-4cbd-a8f1-5facb37689bf.jpeg

No a pak jsem vytáhl staré obtisky z ABC  

Jsem mile překvapený, že původní obtisky jsou ve velmi dobrém stavu, jen ty z ABC silně zažloutly. Jinou možnost než je použít jsem v tu chvíli neměl. Prvně jsem uvažoval, že  Káčko udělám jako "Anču" a UBK udělám s rudými hvězdami. Nakonec ale padla volba opět na naše výsostné znaky. Rusáky si udělám příště na modelech, které u nás nelétaly. Dělat decaly najednou na obou letadlech bylo dost zdlouhavé, ale nakonec se mi to zdárně podařilo.

(Decaly jsem ihned po zakoupení stavebnice vložil do složené A4 bílého papíru, zabalil je do celofánového sáčku a vložil do velké modelářské knihy. Tam přečkaly celých 30 dlouhých let bez úhony).

su25-decaly.jpg

Decaly jsem zalakoval další vrstvou lesklého laku a na řadu přijde wash.

Pro wash jsem tentokrát poprvé nepoužil olejové barvy ale Tymiya Panel Line a napouštěl po troškách přímo do paneláže, aby mi model neztmavl, což olejový celoplošný wash udělá. Pak jsem jen mírně udělal zašpinění a vynechal opotřebení.
Rozhodl jsem se dát plnou výzbroj jen na klasické Káčko, a na UBK jen přídavné nádrže. Resinové pylony opět nejsou uzpůsobeny na uchycení podvěsné výzbroje, tak jsem za to rád...

Celá tato akce - tedy stavba - trvala poměrně dlouho - jak jsem se těšil na dlouhé zimní večery, tak jich moc nebylo. Sklátil nás covid, pak skoro nebyly Vánoce (tento rok opravdu minimum volna), pak spousta práce, nějaká ta dovolená a nakonec zase krutá chřipka (mimochodem horší než covid). K dokončení se dokopu až poslední den května. Konec jsem už urychlil, vynechal opotřebení a další šmudlink a vše zalakoval matem tak, jak to bylo.

Prostě mi už nad těmito modely došel morál. Takže alespoň takto.

su25.jpg

su25-jednomistny-zezadu.jpg

su25-jednomistny.jpg

su25-cvicna-verze.jpg

V tuto chvíli ani na stůl nedávám další model, neb je před námi léto a já stále nemám zápisky v blogu od začátku roku. Takže by mne model akorát rozptyloval od další činnosti. Ale stejně vím, že mi to nedá a já se pustím do dalších kousků...

31. 5. 2023


 

Vytisknout stránku Vytisknout stránku5. 11. 2022, 12:23, zobrazeno 823x, dnes 2x
0.0 0Hodnocení