Je tady ráno a nás budí sluníčko - to bude krásný den! Zítra už ale hlásí přeháňky a tak se rozhodujeme udělat si dlouhý den s velkou výpravou - zdoláme severní stěnou Říp!

Nasedáme do autíčka a jedeme do Roudnice nad Labem, kde se zastavíme pro palivo a pak do Lidlu pro malý nákup. Odtud je to už jen kousek do vesničky Krabčice - Rovné. Najdeme si parkoviště, zaplatíme si stání a vyrážíme k Řípu - a jak jsme slíbili - od severu!

Krásný den se přelil do úmorného vedra. Teploty už dávno zdolaly třicítku a ženou se neustále nahoru. Pomalé stoupání lipovou alejí se u stánku s cetkami obleženém školním výletem mění na pěkný krpál. Začínáme funět a přehřívat se. Na Mělnické vyhlídce zastavujeme na nadechnutí. Magnetické podloží Řípu Jance kroutí kompasem v mobilu tak, že nemůže najít stage od LABky. Popadáme dech a jdeme zdolat vrchol. Ta severní strana opravdu není v tomto počasí žádná prdel!

Předchází nás pár odvážlivců tak z osmé třídy. Jdou jak roboti, ale leje z nich stejně jako z nás. Záchrana se blíží - chata na vrcholu s nápisem "Co Mohamedu Mekka, to Čehu Říp" nás vítá s otevřenou náručí. Necháme si natočit dvě orosené a scházíme se posadit na Pražskou vyhlídku, neb posezení před chatou je již obsazeno pubertální mládeží. Navíc máme úkol vyfotit se zde jako praotec Čech se strdím v ruce. Kde tady sebrat strdí nevím, ale kelímek zrzavého moku s bílou pěnou by jej snad mohl imitovat!

Z Mělnické vyhlídky Strdí Říp Roudnická vyhlídka Roudnická vyhlídka 3 Roudnická vyhlídka 2 Pražská vyhlídka

Po splnění úkolu a vydechnutí v chládku pod stromy se chystáme Pražskou vyhlídku, ze které není Praha vidět, opustit. Jance to ale nedá a rozhoduje se vrátit na vyhlídku Mělnickou, kde jí zmatený mobil neukázal stage. Já zbaběle zůstávám u kapličky a volám ze stínu pod lipami Františkovi. Povídáme si a povídáme - a Janka nikde. Nakonec hovor ukončím a strachujíc se volám Jance, zda z toho horka v kopci nezkolabovala. Naštěstí ne, ale zakufrovala. Omladina na vrcholu Řípu tak mohutně hulákala, že šla za jejich hlasy zkratkou. Ale znáte to - je to sice dál, za to horší cesta... Nakonec se musela vrátit a vyšplhat se stejnou cestou, jakou sešla dolů.

Po šťastném shledání se vydáme prozkoumat rotundu sv. Jiří a sv. Vojtěcha. Ani tady nám školáci nedají pokoj - obsadili všechno posezení a zcela s nezájmem trpí při výkladu aktivní učitelky. Já ji chvíli poslouchat, tak asi usnu. Zaplatíme si vstupné a možná bychom mohli zhlédnout i naučný film, leč není nám to umožněno. A tak si jen prohlédneme skromnou výbavu kaple a jdeme zase o kapli dál...

Rotunda na Řípu Rotunda na Řípu 6 Rotunda na Řípu 5 Rotunda na Řípu 3 Rotunda na Řípu 2

Od kaple sestoupíme lesem k místu, odkud byl odebrán základní kámen Národního divadla. Pak je to jen kousek na Roudnickou vyhlídku. Odtud už vidíme panorama České středohoří - Házmburk, Milešovku a další špičaté vrcholky. Tady je pěkně vidět, že jsou od Řípu ještě kus - tedy daleko. Říp, co by stará sopka soptil o kus dál od svých příbuzných.

Rozhodujeme se k návratu. Mapy nám ukazují, že z Roudnické vyhlídky vede lesní cestička přímo na okružní cestu kolem Řípu. Už nám ale v mobilním zobrazení nenapíše, co vidíme později na velké mapě - nápis "Nebezpečná stezka - tato pěšina je velmi strmá a hrozí zde uklouznutí." My si to musíme vyzkoušet na vlastní kůži. Stezka je tak prudká, že mít lano, tak slaňujeme. Jelikož nic takového nevlastníme, spouštíme se od stromu ke stromu a prosíme všechny praotce, aby nám neujela noha a my neskončili dodření a polámaní někde v roští. Naštěstí se nám to podaří a my si po chvíli můžeme oddechnout na lavičkách pod lipami. Školní výlety se neustále trousí sem a tam. Prázdniny sice ještě nejsou a turistů je málo, nahradí je hordy hlučné mládeže.

Na parkovišti už není obsluha - asi lekla, a tak bez rozloučení sedáme do přehřátého autíčka a za hučení klimatizace se vydáváme na další cestu. Díky praotče, že jsi tu zůstal a nešel kus na jih. Sice bychom možná měli moře ale zase by bylo o kus tepleji :)

Návrat na titulní stranu České středohoří 2022

Vytisknout stránku Vytisknout stránku23. 6. 2022, 18:36, zobrazeno 949x, dnes 2x