Brzo ráno nás probouzí Jituška se Slávkem, kteří se balí a vyrážejí domů. Jituška zůstává v Budějicích v práci a Slávek nastupuje o dva dny později. Zůstali jsme sami.

Na dnešní den máme naplánovanou cestu do Plzně a okolí. Hlavním motem je odlovení všech okresů, které nám do mapy geocachingu zbývají zde na jihozápadě. Trochu šílený plán, ale plán.

Vodní hrad Švihov

První zastávku děláme na Švihově. Janka tvrdí, že jsme tady už byli, ale já si na to vůbec nevzpomínám. Vstoupíme do hradu a první pocit není moc pěkný. Staré zdi hradu jsou zčernalé a celý prostor působí až trochu depresivně. Na hradě je výstava k pohádce Tři oříšky pro Popelku. Nádvoří hradu bylo využito při natáčení jako statek, kde žila Popelka. Koupíme si vstupenku a jdeme do věže, ve které je výstava instalována. Pro mne je celá výstava hodně rozpačitá. Popelka je větší než já, král vypadá jako Kvasimodo a Trávu byste už vůbec nepoznali. Toto jsou asi nejhůře vydané peníze na této dovolené.

Vodní hrad Švihov Vodní hrad Švihov Popelka Vodní hrad Švihov Popelka 2 Vodní hrad Švihov Popelka 1 Vodní hrad Švihov pano Vodní hrad Švihov 8 Vodní hrad Švihov 6 Vodní hrad Švihov 5 Vodní hrad Švihov 4 Vodní hrad Švihov 3 Vodní hrad Švihov 2 Až naprší a uschne pitomci scénář

Alespoň nad hlavou se dějí zvláštní věci. Takové stroje jsem ještě neviděl:

Mapa letadla Letadla Letadla 2

Ze Švihova pokračujeme do Nezdic. Nejsou to ale ty Nezdice, kde jsme ubytovaní! Janka ještě doma při přípravě na dovolenou, vyluštila kešku v Nezdicích a pak ji marně hledala. Až potom zjistila, že jsou zde dvoje Nezdice, vzdálené od sebe zdruba 45 km vzdušnou čarou.

No a když už zde máme vyluštěnou kešku, musíme se pro ni zastavit. A je tu zase krásně!

Z Nezdic vyrážíme na okružní cestu po okresech a přes Ejpovice dojedeme do Plzně. Jo je to zajížďka, ale pro splnění úkolu nutná.

V Plzni zaparkujeme u Kauflandu a po obědě v Mekáči přejdeme Mži na náměstí Republiky. Zastavíme se u katedrály sv. Bartoloměje, kde si jdme sáhnout na Ošahánka. Co to je:

Andělíček pro štěstí, Plzeňáky též nazývaný "ošahánek", je stylizovaná kovová hlava andělíčka, která je součástí zdobené mříže zadního vnějšího oltáře katedrály sv. Bartoloměje na plzeňském náměstí Republiky. U mříže je často možné vidět větší či menší frontu zájemců o vyplnění jednoho přání - stačí na andělíčka položit ruku a pro sebe vyslovit přání. Denně si na andělíčka přijde sáhnout kolem tisícovky lidí, což svědčí o množství těch, kteří v nadpřirozenou moc "ošahánka" věří.
Zajímavostí je, že andělíček je na rozdíl od svých kovových souputníků jediný plný - ostatní jsou dutí. Existují spekulace, že právě tento jeden byl vyroben jindy, než ostatní. To ale není pravda, celá mříž, včetně "ošahánka" byla vyrobena najednou v roce 1713. Podle jiných teorií jsou v andělíčkovi zalité svaté ostatky, ale ani toto nebylo potvrzeno.

Pověst:
Zázračné schopnosti plzeňského andělíčka se tradují od doby, kdy se v chrámu sv. Bartoloměje ženil plzeňský kat. Vzhledem k tomu, že do kostela nesměl jako nečistá osoba vstoupit, musel zůstat venku a u oltáře ho zastoupil jeho přítel. Kat neustále obcházel katedrálu a zastavil se u vnějšího oltáře, aby se pomodlil. Když vstával, přidržel se rukou andělíčka na mřížích. Při tom ho viděly dvě ženy. Kat byl pověstný tím, že uměl kouzlit, takže se rychle roznesla zpráva o tom, že andělíček část kouzelné moci od popravčího převzal.
zdroj: Geocaching

Pod slunečníky restaurace najdeme sedět na lavičce Spejbla a Hurvínka. Kde by jinak seděli, když je takové vedro? No skryti před sluncem blízko pípy! Janka se dovolila a na chvíli k nim přisedla. Milí to chlapíci...

Vstoupíme do katedrály a koukáme na monumentální vysoké klenuté stropy. Pak se rozhodneme vystoupat na věž. V tom horku je to pěkně náročný výšlap. Když si myslíme, že se blížíme k vyhlídce, vstoupíme do místnosti, která nám svou rozlohou opět vyráží dech. Jsme nad klenutým stropem katedrály a nad námi se tyčí trámoví střechy. Opatrně našlapujeme po dřevěných lávkách a díváme se dolů na strop katedrály. A to dokázali postavit okolo roku 1295? Neuvěřitelné!!!

Čeká nás další výšlap až do výšky 62 m nad zemí. Vystoupíme na ochoz a vidíme široké okolí. Nad námi se špička věže pne až do výše 102,6 m nad dláždění náměstí.

Vzpomínám si, že jsem tady trávil svou vojančinu, ale na náměstí mne nikdy nepustili. Už vlastně ani nevím, kde kasárna byla...

Sestoupíme opět na pevnou zem a vracíme se na parkovište. Míříme směrem na ubytování, ale abychom dnes splnili svůj úkol, bereme to zase oklikou. Do Nezdic na Šumavě se vracíme až navečer. Celí splavení, utahaní a uježdění...

Návrat na titulní stranu Šumava 2022

Vytisknout stránku Vytisknout stránku11. 9. 2022, 16:39, zobrazeno 746x, dnes 2x