Letos trávíme svou dovolenou na Karlštensku. Vybral si to ale Karel krásný kus země!

Má drahá polovička nechce věcné dary. Narozeniny ani Vánoce to nezmění. A tak jsem vymyslel dárek dle jejího gusta. Pod stromeček dostala dovolenou i s itinerářem naplánovanou dobu jejich narozenin.

Naše cesta začíná v pátek 22. dubna. Cestou jsem pro Janku připravil pár zastávek na kešky, abychom společně zabarvili mapy okresů. Protože jsme ale vyjeli relativně pozdě, musíme odlov přerušit a zamířit na Karlštejn. Po ubytování jdeme na první procházku - ke hradu.

Cestička na hrad Karlštejn začíná pár desítek metrů pod našim penzionkem. Mírným stoupáním ve svahu hradu přicházíme ke vstupní bráně. Jsme překvapení rozlohou hradu. Jelikož je už zavřeno, můžeme se pouze projít okolo.

Obejdeme hrad a sestoupáme do podhradí. Je pátek večer, po dešti a pomalu se stmívá. Jelikož není sezóna (tento termín asi zmíním mnohokrát), je tady totálně mrtvo. Vše je zavřeno a je liduprázdno. Působí to trochu depresivním dojmem.

Tady asi platí pořekadlo, že kdo si nedělá iluze, nemůže se v nich zklamat. Vždy jsem měl Karlštejn zapsaný jako něco extra - TOP. A k tomu se mi asi nějak přidal i stejnojmený městys pod hradem. Představoval jsem si, že když je to snad nejznámější hrad u nás a je to po Pražském hradě, Lednici, Českém Krumlově a Hluboké nejnavštěvovanější hrad, bude vše kolem tip ťop. Realita je ale trochu jiná. Zaplátovaná hrbolatá silnice, spousta nehezkých oprýskaných domů - prostě nic výstavního. No a roční doba a počasí tomu moc nepomohly.

Oči se nám stejně nejčastěji otáčejí směrem ke hradu. Je to monumentální stavba skrytá mezi kopci. Tady asi zvítězila snaha hrad skrýt nad obrannou pozicí. Kolem se totiž tyčí několik vyšších kopců. Využili to roku 1 422 husité, kteří hrad oblehli a z okolních kopců na hrad vrhali sudy s fekáliemi a mršinami, které přiváželi z Prahy. V té době prý byla Praha nejčistší město Evropy. Nakonec na Karlštejn dopadlo 1 813 sudů s fekáliemi. Možná vás napadne proč - účelem bylo otrávit vodu ve Studniční věži a donutit tak posádku bránící Karlštejn se vzdát. Nakonec se to husitům nepovedlo, ale odér na hradě musel být strašný.

Začíná se stmívat a tak se vracíme na pokoj, otevíráme si lahvinku vína na oslavu naší začínající dovolené.

Naše výlety do okolí

Velká Amerika a lomy v okolí

Křivoklát

Koněpruské jeskyně a okolí

Dvojhradí Žebrák a Točník

Karlštejn a Stroj času

Svatý Jan pod Skalou

Kešky Zoo a po druhé u Křivoklátu

Ani se nenadějeme a je tady konec naší dovolené. V sobotu ráno se balíme, loučíme se s panem domácím a vyrážíme směrem k domovu. Když najedeme pod Prahou na dálnici, narážíme na davový přesun mimo hlavní město. Už tak přeplněnou tříproudovou dálnici okořeňují arogantní šílenci honící svá vozítka vysoko přes maximální povolenou rychlost se snahou být někde první. Když se málem nabouráme kvůli magora, který chce předjet pomalejší auto v levém pruhu spodem ve chvíli, kdy mu chce první auto uhnout, rozhoduje Janka opustit u Humpolce dálnici a dál pokračovat cestou delší a pomalejší, za to klidnější a pohodovější.

Před polednem si uděláme přestávku v Havlíčkově Brodě. Loni jsme tady měli namířeno na MegaEvent, ale nezvládli jsme to časově. Tak se rozhodnemě nějaké kešky odlovit dnes. Je nádherně, HavlBrod je půvabné městečko a na náměstí se pořádá akce se spoustou stánků, dobrot a s vystoupením.

Nakonec v Havlíčkově Brodu trávíme více než tři hodiny a nádherně si užijeme jeho příjemnou atmosféru a odlovíme mnoho keší. Prostě parádní završení naší dovolené.

Domů dorážíme až kolem šesté večer, s krásně odpočatou hlavou a příjemně unaveným tělem. Na oslavu šťastného návratu si cinkneme příchodovkou.

Vytisknout stránku Vytisknout stránku22. 5. 2022, 19:15, zobrazeno 1127x, dnes 0x