Jaro je v plném proudu. Po stále zuby nehty se držící dlouhé zimě najednou vše začíná překotně kvést. A to my nemůžeme sedět doma! V sobotu zalitou sluncem - 14. dubna 2018 - vyrážíme se Stáňaty směr Jižní Morava. Před námi je rozhledna Brdo a její okolí.

Do obce Roštín přijíždíme těsně před desátou hodinou. Najdeme si parkovací místečko v úkrytu vedle kostela a vydáváme se na naši pouť.

Najdeme zelenou značku a vyrážíme do polí. Venku je naprosto luxusně. Sluníčko hřeje, modrá obloha slibuje nádherný den. Lumča už na začátku vyráží v kraťasech a tričku - my ostatní zimomřiví se za chvíli upravujeme podle něj. Namazat (krémem) a jdeme!

Už z dálky jde vidět jeden z našich hlavních cílů - rozhledna Brdo. To je ten výstupek kousek nad Lumčovou hlavou :)

Pokud nás znáte, víte, že pořádný výlet se začíná u sklenice dobrého moku. Ne proto, že bychom bez něj nevydrželi, ale proto, že řidič odpoledne nemá nárok, tak aby mu to nebylo líto. No já vím, je to trochu výmluva, ale nám se líbí :)
Tentokrát najdeme posezení v místě zvaném Salárna - v restauraci u koupaliště. Nemají sice ještě otevřeno, ale milý pan vrchní nám čepuje výborné pivo od Primátora a snaží se nás ještě ukecat na nějakou tu "baňku" - tedy skleničku Republiky od Božkova. Odoláme - to bychom pak ten kopec těžko dávali!

Krátkou zastávku si uděláme u Roštínské kaple a napijeme se ze studánky s nádherně ledovou vodou. Pak nás čeká nejprudší převýšení dnešního dne. Proti nám se vyrojí autobus plný lidí - tedy bez toho autobusu - a upozorňují nás, že je před námi plno bahna. Stejně nás na to upozornil pan vrchní, že v noci byla šílená bouřka a průtrž mračen. Nakonec zjišťujeme, že projdeme jen několik mírně mokrých míst - nás, staré turisty něco takového prostě nemůže překvapit.

Jde poznat, že toto je první letošní výlet a nejsme rozchození - kopeček si krásně vyfuníme až nahoru. Je to sice jen 300 m nahoru, ale pěkně zprudka - i když - šli jsme i prudší... Prostě jen na poprvé si to musíme krásně vychutnat.

A jsme nahoře!

Rozhledna je nádherná - původně zde bylo pravěké hradisko z pozdní doby bronzové, pak přišla dřevěná rozhledna a nakonec tato kamenná (první po 70 letech v ČR). Mezi tím uteklo spoustu vody a teď jsme tu my. No není to paráda?

Nahoře nás čeká překvapení. Stáňata vytáhnou z batohu sklenku s vínem a připíjeme si žlutými kelímky - jako dozvuk Marcelčiných narozenin. A to ještě není všechno. Do vypitých kelímků se nalévá káva a z krabičky se rozdává marlenka. No tak to je žrádlo! Jsme jak mastňáci největšího kalibru - jen Jean nám tu chybí... "Ano, pane?"

Zaplatíme si 20 Kč vstupného a vyšplháme na rozhlednu - máme štěstí - je nádherný výhled. Z Lumčova dalekohledu vidíme v dálce i Kľak a zasněženou Malou Fatru. Nakonec nás z výhledu vyžene nahoru se deroucí dav. Proto couváme a po odlovení Jančiny kešky miříme dolů, směr nedostavěný dálniční most.

Uprostřed lesa potkáváme prvně malý mostík s odvodem vody, který děvčata statečně prolezou. Po pár metrech narážíme na hlavní mostní pilíře. K čemu tu jsou? Tady je odpověď:

Ve 20. letech 20. století vznikly první plány na výstavbu páteřní dálniční komunikace východ - západ vedoucí přes celé tehdejší Československo.
O začátku výstavby bylo nakonec rozhodnuto v roce 1938, v roce 1939 se začal realizovat úsek Zástřizly - Napajedla přes masiv Chřibů. Stavba byla zastavena o 3 roky později. Za tu dobu se stihlo postavit velké množství propustí, mostů, terénních zářezů v délce asi 18 kilometrů. Jedním z nich je právě nedokončený most Na Salárně.
Po válce byl projekt dálnice přes Chřiby definitivně opuštěn, a tak zde nalezneme pouze pozůstatky výstavby z období protektorátu.

Opouštíme betonové skelety a upravený terén, který si už přivlastnila příroda. Janka najde, že kousek pod námi je další keška. A tak jdeme přímo za nosem mimo trasy - prodíráme se hustým porostem - naštěstí jsou na něm jen malé lístky a my vidíme kam jdeme. Jehličnanům se pracně vyhýbáme - ty škrábou podstatně více...

Nakonec dorazíme k cíli - Janka odloví keš a my se seznamujeme se studánkou u lvích hlav. Lví hlavy tady jsou od přelomu 19. století a byly původně u staré hájovny, která byla zbourána proto, aby udělala místo nové dálnici, která se nikdy nepostavila... Paradoxy života. V devadesátem roce minulého století byly hlavy vpraveny do zídky u studánky a z jejich tlam vytéká dobrá ledová voda. Lvy už sice sochy moc nepřipomínají, ale místo je to půvabné.

Pokračujeme dále směr Bunč - chvíli po asfaltu, pak nás značka vezme doleva lesem. Za chvíli přicházíme k další studánce - Kubitově.

Nad lavičkami leží napříč lesem dva velké smrky, které shodila vichřice. Lavičky jsou v pořádku ale posezení pod velikány budí respekt... Napijeme se a pokračujeme na Bunč.

Sodoma Gomora. Parkoviště plné aut, motorky, cyklisti a osedlaní koně - kromě letadla, vlaku, lodě, tramvaje a metra všechny dopravní prostředky na jednom fleku... Raději se jen otočíme a pokračujeme v cestě. Janka chce kešku na skále s názvem "Vylízaná". Na webu píší, že se k těmto skalám váže sprostá pověst. A tak - alespoň my chlapi - doufáme, že bychom mohli něco zažít a vrháme se k vrcholu. Kromě vyplašeného obrovského divočáka nepotkáme nic. Ani tu keš. To proto, že se ta keš sice jmenuje "Vylízaná skála", ale je umístěna na úplně jiné skále...

Nakonec zjišťujeme, že staří Hanáci "vylízali na skály", aby měli "dobré vyhled"... Odtud asi to lechtivé jméno.

A tak alespoň zdoláme další skalky opodál. Má prý odtud být výhled široko do kraje - smrky okolo ale asi nečetly průvodce a tak rostou jako zběsilé. Mezi větvemi zahlédneme v dálce hrad Buchlov, a víc ani ťuk. Aspoň že keška se našla...

Od skal si vyberemu delší trasu na Kamínka, kde Lumír objeví poslední kešku dnešního dne. Celkem sedmou! Janka svítí jako sluníčko, že se jí tak zadařilo a Stáňata to berou jako příjemné rozšíření možností toulání - někde bysme se prostě bez těch keší nikdy nepodívali.
Když opět vkročíme do restaurace na Salárně, vítá nás pan vrchní slovy: "Ostrava se nám vrátila!" a hned čepuje tři lahodná černá piva. Luma už jen smutně kouká, ale co naplat - řidič abstinuje.

No a je tady konec - ještě jedno společné foto s Chřiby a rozhlednou Brdo v pozadí. Abychom to uzavřeli - dnešním výletem jsme ušlapali něco málo přes 16 km, vystoupali a klesali o více než 600 m a na cestě jsme byli skoro 8 hodin.

Krásných, příjemných hodin. Děkuji kamarádi!

Brdy

Vytisknout stránku Vytisknout stránku14. 4. 2018, 21:46, zobrazeno 2569x, dnes 0x