Pálavský okruh

Pálava je nádherné místo. Proto jsme tuto krásu chtěli ukázat Marcelce a Lumírovi, našim cestovatelským kamarádům. Pro tuto akci jsme si vybrali brzké jaro - 28. duben 2013.

Naše první zastavení je u Kočičí skály pod Klentnicí. Sotva vystoupíme z auta, už Janka výská: "Kvetou!!!" Tím myslí nádherné kytky - kosatce, hlaváčky a kdo ví co ještě. Trefili jsme se!!!

Tady jsou první krasavci - hlaváček jarní.

A tady je kosatec nízký - Iris pumila.

Janka je štěstím bez sebe a poletuje kolem kytiček jako včelka. A to ještě neví, jaké množství jich uvidí cestou! Po prohlídce Kočičí skály popojíždíme do Klentnice, kde parkujeme vozítko a chceme se před cestou občerstvit. Místní hospůdka má ještě zavříno, ale prosíme alespoň skrze otevřené okno uklízející paní vrchní, zda by nám mohla pro Lumču natočit jedno orosené pivečko, neboť odpoledne už jako řidič nemá nárok... Máme ale smůlu, po včerejší akci prý nemá ani deci piva. Fuj opilci! Vypili nám úplně všechno!!!

A tak popocházíme do krásné restaurace Kafe Fara, sedáme si venku a čekáme na obsluhu. Promptně přiběhne mladý číšník a my si objednáváme. Jelikož pofukuje, přiběhne mladá slečna a nabídne nám deky na zahřátí... Líbí se nám tady - jsou rychlí a myslí na všechno... Jenže pak už jen čekáme, čekáme a zase čekáme. Po půl hodině se k nám přitočí slečna servírka a ptá se, co si dáme - neboť pro nás nemá žádnou objednávku! Už notně rozmrzelí jí vysvětlujeme, že jsme si už dávno objednali tam u toho mladého pána. "Aha, to je pan manažer", pípne. Za chvíli kolem prochází pán manažer a s úsměvem na rtech hraje mrtvého brouka.

Takže rada pro vrchní manažery - pokud chcete po chybě z Vaší strany udržet přízeň zákazníka, polkněte hrdost, vykašlete se na kravské manažerské poučky (-neomlouvat se-) a jděte kápnout božskou. Slušná omluva a malý revanš či sleva většinou vše vyžehlí a nezůstane jako nám jen pachuť v ústech. Sorry Faro, nás už tu neuvidíte! A víte co se říká - kolika lidem to řekne naštvaný zákazník...

Z Klentnice vystoupáme na Sirotčí Hrádek - ten je také celý v květu - kvetou stromy a kytky - vše najednou vítá tak dlouho očekáváne jaro. Chvíli se pokocháme výhledem na pálavské kopce - Děvín i s Dívčím hradem. Obloha je ocelová, ale je krásné teplo.

Sestupujeme po červené nazpět do Klentnice, pak popojdeme pár stovek metrů po asfaltce a začneme stoupat až do Soutěsky a pak ke Strážci. Cestou potkáváme dva páry mužů, kteří mezi sebou vlečou obrovské akumulátory. Jdou po pár krocích a lije z nich jak z vodovodu. Ani se nedivím - já mám co dělat v tom parnu s batůžkem a oni jdou tak zatížení...

Střážce Děvína - zde také potkáváme houfy hlaváčků a začínají i kosatce.

Na hřebeni Děvína potkáváme další dva mladíky s baterií. Vysvětlují nám, že to jsou záložní baterie z vysílače, které se mění.

Pohled z Dívčího hradu na Pavlov, kde jsme trávili krásnou dovolenou před pár lety.

Janka si není jistá stabilitou hradu, tak se ho snaží podepřít. No dlouho to nevydrží a my pokračujeme na naší cestě.

Od hradu scházíme po jižní straně Děvína v záplavách různobarevných kosatců. Tolik nádherných květů pohromadě jsme ještě neviděli...

Po návratu do Klentnice se vydáváme hledat kamenný kruh. Máme z rána informaci, že je to kousek - asi 300 m pod kostelem. Jelikož nám tuto informaci poskytli na Kafe Fara, nejsme si jisti relevantností. Nakonec to je asi dva kilometry a bez jakéhokoli značení. Ovšem Lumča má nos a vede nás neomylně!

Kamenný kruh je oproti tomu v Holašovicích menší, ale některé kameny jsou doplněny o rytiny znaků a hlavní kamen má vsazenou rytou skleněnou čočku.

Více o tom píše paní Ilčíková na svých stránkách:
Nedaleko Klentnice, v oboře okolo vrchu Smrtihlav byl uměle vybudován v květnu 2005 kamenný kruh. Prý je postaven dle zásad, které zastávali druidé před několika tisíci lety. Kruh o 9 kamenech má průměr 27 metrů a středový kámen je zároveň uměleckým dílem se vsazeným skleněným okem - složenou čočkou s kosmogramy. Ta je směrována na východ slunce o podzimní rovnodennosti a během slunečního dne kreslí světelnou parabolu s duhovými okraji. Kruh je postaven v rámci projektu „Transformační energie pro Moravu", není uveden v žádné mapě, nevede k němu žádná rozumná cesta (natož značená) a pokud chcete až k němu, musíte najít žebřík přes plot obory.

Od kamenného kruhu už stoupáme k autům. Otvírá se nám krásný výhled na celou Pálavu a na naši dnešní trasu. Ušlapali jsme asi 13 km a jsme nádherně uťapkaní. Vyšlo nám počasí, kytičky i společnost. Díky!

Pálava 2013

Vytisknout stránku Vytisknout stránku10. 7. 2013, 19:46, zobrazeno 3677x, dnes 0x