Červenec byl na výlety a výpady do přírody a za kamarády bohatý. Tak jen pro pamatováka vkládám pár fotografií.

5. července 2023 - Kešky u Hornbachu

Na to abychom potkali zajímavé místa není třeba chodit daleko. První červnový svátek - tedy na Cyrdu a Méďu vyrážíme s Jankou kousek od domu - popojíždíme po Rudné k Hornbachu směrem na Havířov. Zastavujeme na parkovišti a sestupujeme do divočiny.

Kousek za zapomenutými kolejemi, za vysokou trávou a hromadami plevele se nachází jedna specialitka. A jelikož je zde keška, dovolím si zde vložit text v ní uvedený:

Asi málokdo ví, že do řeky Ostravice, v katastru Vítkovic, vytéká z potrubí bývalé šachty Jeremenko více než 200 litrů za sekundu slaných důlních vod. Po skončení těžby uhlí v ostravské části pánve bylo nutné zajistit regulaci výšky hladiny důlních vod ve vytěženém podzemí. Dříve se čerpaly vody na každé šachtě zvlášť. Aby nebyly ohrožené vodou důlní prostory karvinské části revíru, vybudovala se tzv. vodní jáma na Jeremenku, kam se svádějí vody z opuštěných ostravských šachet a odtud vypouštějí do Ostravice.
Slané důlní vody jsou podobné, laicky řečeno, jako léčivé vody v lázních Darkov nebo Klimkovice. Tvoří je směs vod jodobromových, miocénních a ferritových, silně mineralizovaných, teplých, s rozpuštěným CO2. Pro velkou vydatnost, vysokou koncentraci a zvýšenou teplotu vhodné k využití. Toto bohatství odtéká denně do řeky bez užitku a pozornosti, bez zájmu odborné a podnikatelské veřejnosti.
Skutečnost je známá už léta. Jediné využití důlních slaných vod bylo kdysi na Dole František u Havířova. Rehabilitační bazén se solankou, jak vodu nazývají, býval hojně navštěvován. Důlní detritová voda je hustá, jakoby vazká, blahodárně působní na nemoci pohybové, kožní, gynekologické. Na stejném Dole František býval také solivar, který však pár let po revoluci díky zastaralému provozu rovněž dosloužil. Odtud pocházela balená darkovská sůl prodávaná v drogeriích, každý si mohl solnou koupel připravit doma.

Podle dostupných údajů se ročně do Ostravice vypustí 5 500 000 m3 této vody. Důlní vody jsou vypouštěny tak, aby byly dodrženy průměrné koncentrace sledovaných parametrů (sírany a chloridy) v toku. Proto DIAMO sleduje hodnoty ve vodním toku v ukazateli sírany, chloridy, konduktivita a teplota.

Slaná voda umožňuje růst zvláštních rostlin s barvou jako na Marsu. Chodíme kolem a nemůžeme se vynadívat:

Travertinové kaskády

6. 7. 2023 - Kešky v Určicích a v Plumlově

Druhý sváteční den už míříme kousek dál - první zastávku děláme kousek za Určicemi. Do Určic jezdila má maminka jako malá na zotavenou - co by hornické dítě k zemědělcům - do přírody, pryč z černé Ostravy. Stará teta mi jako klukovi říkávala: "Tomáško, nobóché si báchor bochtama!" Měli na dvoře potok, který protékal kójemi, kde chovali nutrie. Babička Otylka jejich maso odmítala jíst s tím, že to vypadá jako ščur - tedy jako krysa nebo potkan. Ale mně to chutnalo.

My ovšem míříme kousek za humna, kde je série keší s názvem Zvěrokruh.

Schránky jsou nádherné a počasí přeje. Prostě paráda.

Určice Určice Určice Určice Určice Určice Určice

Po odlovení celé série popojedeme k Plumlovu, kde parkujeme a jdeme odlovit dlouho odkládané filmové kešky. To nejlepší už mají za sebou, ale stihneme je, než je úplně zruší. Každopádně nápady jsou to krásné.

8. 7. 2023 - Valašská Bystřice

V sobotu ráno si dáváme sraz se Stáňaty kousek za Valašskou Bystřicí. Chceme zdolat sérii "Cestou k Pod Ptáčnici". Prvně se naháníme na parkování, nakonec se díky mobilům setkáme a společně vyrážíme do kopců. Sluníčko pere jako blázen, takže za chvíli to bereme přískokem od stínu ke stínu. Nakonec zdoláme celou sérii a přibereme ještě něco cestou. Odlovíme pěkných 28 kousků.

Dostáváme se i na místo s názvem "Bůřov", kde jsme již kdysi byli na rozhledně. Nyní je zde udělané velké frisbee hřiště a rozhledna je v rekonstrukci. Jen tu chybí občerstvení - v tom horku by něco studeného bodlo.

Valašská Bystřice Valašská Bystřice Valašská Bystřice Valašská Bystřice Valašská Bystřice Valašská Bystřice

11. 7. 2023 - Start balónů v Ostravě.

To si tak v úterý dáme sraz na jedno točené v Porubě a po cestě domů vidíme, že z plácku pod Hlavní třídou startuje balón - a kdyby jeden, ony hned dva najednou!!!

A tak si sedáme na betonovou zídku, čekáme, až je nafouknou a pak majestátně zmizí v dáli... Všechny vzduchoplavce zdraví baroni z Přemyšova!

15. 7. 2023 - Sokolí skály v Jeseníkách

Na dnešek jsme domluvili společný výlet s Jančinými sestrami a švárou. Na počest Radušky, která má narozeniny.
Míříme až do Vidlí a odtud míříme na Sokolí skály. První plánovanou trasu musíme vzdát, protože přes cestu je brána a vstup není možný. A tak hledáme náhradní cestu kolem strážců Pradědské brány. Byly to dva mohutné smrky - z jednoho už je pouze torzo.
Dva smrky tvořící Pradědskou bránu byly vyhlášeny památnými stromy v roce 2007. Jsou to smrky ztepilé (Picea excelsa). Patří k nejstarším a nejmohutnějším jesenickým smrkům. Jejich výška je (byla) 35 a 36 metrů, jejich obvody (ve výšce 130 cm) jsou 312 a 355 centimetrů. Údaje jsou z data vyhlášení.

Vyšplháme se až na vrchol Sokol (1 187 m n. m.) ze ketrého jsou nádherné výhledy do okolí a na samotný praděd.

Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála Sokolí skála

Po zdolání vrcholu popojedeme na rybářskou baštu ve Vrbně pod Pradědem, kde si dáme pozdní oběd.

22. 7. 2023 - Kolaudace u Blahutů

V sobotu jedeme na kolaudaci k Joli a Břetíkovi do Vlčovic. Abychom jen neseděli na zadní části těla, jdeme se podívat na Raškovu vyhlídku nad Kopřivnicí.

23. 7. 2023 Rybníky u Studénky

V neděli vyrážíme za keškami do kolí zámku Nová Horka kousek od Studénky. Parkujeme přímo u zámku a pak vcházíme do lesa mezi rybníky. Komáří řádí a tak šlapeme rychlým krokem.

Krásně opravený zámek Nová Horka

Rybníky jsou plné ptáků, hnizdění už je u konce a pozorujeme spousty mladých.

Starý most, po kterém vedla železniční trať ze Studénky do Sedlnice.

27. 7. 2023 - Za keškami na Huslenky

Janka našla krásnou trasu s keškami inspirovanými Foglarovkami kousek za Huslenkami. U nás hlásí děšť, nad Javorníky by se to mělo lámat - no snad nezmokneme.

Parkujeme na konci cesty nad dědinou. Je po dešti a vlhko a parno jako v prádelně. Do kopce se parádně propotíme...

Mraky se nad námi honí těžké a čené, kapka z nich ale nespadne...

Celá trasa je nádherná, s překrásnými výhledy.

Nakonec nám na trase zůstanou tři kešky, které jsme neodlovili. Jedna byla moc vysoko, druhou jsme nedokázali z cesty včas vyluštit (museli bychom se pro ni kus vracet) a třetí nám okupovali mudlové.
Asi se sem budeme muset vrátit...

A rádi - je tady nádherně!!!

Vytisknout stránku Vytisknout stránku30. 7. 2023, 17:42, zobrazeno 165x, dnes 0x