Uběhl rok a my s Jankou opět vyrážíme na jarní dovolenou. Tentokrát míříme na střední Moravu, nebo východní okraj Vysočiny, jak se to vezme. Každopádně je v plánu o dovolené odlovit okres Blanko - poslední chybějící ze všech okresů ČR.

Opět to je Vánoční a zároveň narozeninový dárek pro Janku. O Vánocích ho dostává a o narozeninách vybírá. Jo, je to z mé strany trochu unfer, dávat jeden dárek ke dvěma výročím, ale nebojte, já to Jance vynahradím :) Mimo jiné i pro tu odlovenou poslední kešku.

Naše dovolená začíná v pondělí ráno. Nasedáme do našeho vozítka a míříme k první zastávce - k evropskému rozvodí u Bělotína.

„Podivuhodné místo, kde se rozcházejí vody
a kde se rozděluje déšt.
Potoky spějí odtud na sever a na jih.
Ta voda se už nikdy více nepotká
a nenávratné bývá loučení lidí a vod.
Stojíte na předělu moří.“

Tento text, jehož autorem je básník Jan Skácel najdete na Jelením kopci mezi Hranicemi a Bělotínem v místě, kde v době ledové skončil svou pouť skandinávský ledovec a prochází tudy hlavní evropské rozvodí mezi Baltským a Černým mořem. Od 70. let minulého století zde stojí obelisk, který je symbolem tohoto zvláštního místa.

rozvodi1.jpg Evropské rozvodí (někdy také nazývané střecha Evropy) rozděluje zde spadlé srážky mezi dvě moře. Déšť, který spadne na severozápadní stranu kopce odtéká potoky Ludinou a Veličkou do Bečvy a dále přes Moravu a Dunaj do Černého moře. Déšť, který spadne na jihovýchodní stranu odtéká Luhou a jejími přítoky do Odry a s ní do moře Baltského.

Zde je zápis z našeho logu:
O tomto místě víme desítky let a kolem je-li nesčetněkrát. Vždycky jsme si říkali, ze se tu zastavíme a postavíme se každou nohou k jinému moři. Nestalo se tak.
Poslední sobotu jsme se kolem vraceli od Hranické propasti, ale jeli jsme opačným směrem. A tak padlo rozhodnutí: až v pondělí pojedeme na dovolenou, užijeme si volno a zajedeme si pro tento poklad. A tak jsme i učinili. Oproti sobotě dnes není sluníčko a z mraků sem tam spadne kapka. Zastavujeme na parkovišti a jdeme na odlov. Pak popojdeme k betonovému památníku a čteme nádherná slova na deskách uvnitř něj.

Pak už míříme dále na jih. Nebyli bychom to ani my, kdybychom se cestou nezastavovali na dalších a dalších keškách. Až odpoledne na ubytování zjišťujeme, že jsme zcela nevědomky odlovili naši poslední chybějící keš v okrese Blansko. To musíme oslavit! Všechny okresy v ČR jsou naše!

Kolem čtvrté odpolední zastavujeme na parkovišti před Hájenkou. Ihned po ubytování mne Janka táhne ven - musíme zdolat rozhlednu a kešky těsně nad námi:

Sotva stačíme vyšplhat na výhledy, začíná se od západu rychle zatahovat. Janka se ale nedá a pokračujeme dále k pomníčku a pak na vrcholek Přední skála (716 m n. m.) k odlovu keší. Nakonec nás déšť dostihne. Na něj jsme ale připraveni - vždyť je teprve konec dubna a s rozmary počasí počítáme. Vytahujeme deštníky a pomalu se vracíme k ubytování.

Pohled do okolí je tristní. Obrovské plochy lesů jsou pryč a místo nich jen holiny. Také s námi na hájence bydlí lesáci, kteří tyto kalamity likvidují. Kůrovec a sucho dávají lesům zabrat.

Ale nám začala dovolená! Hurá!

Naše výlety do okolí

Bystřice p. Hostýnem, Macocha, Kateřinská jeskyně

Okolo Penštejna, Vítochov

Přehradní nádrž Vír a její ferraty

Biltemy v okolí Rudky

Pernštejn a jeskyně Blanických rytířů

Vytisknout stránku Vytisknout stránku30. 4. 2023, 15:30, zobrazeno 472x, dnes 0x